
 

 

 

 

August 1, 2011 
For Immediate Release 
 
Press Contact:  Voice for New Jersey 
Chuck Lovey  (908) 705-1434 
Email:  clovey@voicenj.com 

 

VNJ Notifies FCC of Ongoing Misrepresentations  
by Fox Television Stations 

 
Fox Response to Ongoing FCC Investigation Grossly Overstates  

Staffing Levels at Fox-Owned WWOR-TV 
 
In a filing today with the Federal Communications Commission, media advocacy group 
Voice for New Jersey (VNJ) documented ongoing misrepresentations and lack of candor 
by Fox Television Stations, Inc. (Fox) in the station owner’s recent submissions to the 
FCC.  The group leveled similar charges against Fox last year, which led the FCC to 
begin an investigation “concerning the accuracy, completeness, and truthfulness of 
representations made by Fox Television Stations, Inc.” according to a letter from William 
Lake, Chief of the FCC’s Media Bureau. 
 
Announced in February, 2011, the FCC’s investigation concerns Fox’s filings related to 
the renewal of the broadcast license for WWOR-TV, Secaucus, NJ. 
 
In April, Fox submitted its response to the FCC investigation.  With this filing, Fox 
claimed that WWOR-TV employs 173 people at its Secaucus, NJ headquarters.  VNJ 
claims that the station employs only 69 people in New Jersey, and that Fox 
misrepresented other aspects of the station’s operations and wrongly withheld documents 
requested by the FCC. 
 
“Since its 2007 application for the renewal of WWOR-TV’s broadcast license, Fox has 
twice cut the station’s already-deficient news and public affairs programming, and has 
repeatedly reduced the station’s staffing and operating budget” says Donna Sandorse, a 
spokesperson for Voice for New Jersey (VNJ).  “It has openly misrepresented its actions 
to the FCC, and has displayed an ongoing-- and truly appalling-- lack of candor even in 
the face of the Commission’s investigation.  Fox carefully parses information and 
language, discloses only information that it deems favorable to its interests, and buries or 
obscures the rest” says Sandorse. 
 
Background 
Today’s filing by VNJ is but the latest skirmish in an ongoing battle over the renewal of 
WWOR-TV’s station license. 
 
In May, 2007 VNJ filed a petition to deny the license renewal.  This filing was largely 
based on the failure of WWOR-TV to provide adequate levels of state and local news 
coverage and public affairs programming. 



 

 

 
The petition gave rise to a rare public hearing by the FCC to help evaluate the station’s 
licensing application.  Several hundred people attended the November, 2007 hearing, 
held on the Rutgers Newark campus.  Senator Frank Lautenberg (D-NJ) spoke at the 
hearing in support of the VNJ petition. 
 
At this hearing, New Jersey residents complained of WWOR-TV’s failure to provide 
adequate coverage of New Jersey issues.  Many claimed that the station turned its back 
on its community of license, instead pursuing New York-oriented branding, marketing, 
and programming strategies.  One month after the Newark hearing, at a Congressional 
hearing in Washington, DC, three of the FCC’s five commissioners publicly expressed 
concerns with respect to the renewal of the WWOR station license.  Then-FCC Chairman 
Kevin Martin indicated that any renewal of the license would likely be for less than the 
typical eight-year term, and would be subject to sanctions and reporting requirements to 
insure that the station fulfilled its public interest obligations. 
 
Almost four years have passed since these comments were made, and the FCC has still 
not acted.  Of the five FCC Commissioners seated at the time of these hearings, only one 
remains in office.  Nonetheless it is expected that the FCC will finally address the 
WWOR licensing issue in the coming months-- a situation that remains a concern for 
Voice for New Jersey. 
 
When the VNJ petition was filed, WWOR-TV aired a one-hour news broadcast seven 
days per week, and two half-hour public affairs programs on Sunday.  This was already 
far below the programming offered by competing stations.  In July, 2009, however, the 
station eliminated all weekend news broadcasts, reduced weekday news broadcasts to 35 
minutes, and cut its public affairs programming in half.  The station also slashed staffing 
at its Secaucus, NJ headquarters. 
 
In a filing with the Commission in August of that year, however, Fox misrepresented 
these issues, and claimed that the prior levels of staffing and programming were still in 
place.  Subsequent filings revealed efforts by Fox to conceal, rather than correct these 
misstatements.  When VNJ brought these issues to light, the FCC launched it’s February, 
2011 investigation. 
 
Electronic copies of today’s filing, along with past filings including Voice for New 
Jersey’s Petition to Deny are available on the organization’s website, , www.voicenj.com.  
 

##### 
 
About VNJ 
Voice for New Jersey is an affiliation of individuals and organizations working together 
to increase media attention on New Jersey and improve the quality of the broadcast 
coverage that the State receives.  Additional information can be found at the 
organization’s website, www.voicenj.com. 
 

##### 
 


